Αναρτήθηκε από: Τέκμωρ | Φεβρουαρίου 13, 2013

O Μαρκ Μαζάουερ και η «Χρυσή Αυγή»

Ο φημισμένος ιστορικός Μαρκ Μαζάουερ
Διαβάσαμε στο in.gr:
<<Στο φαινόμενο της ανόδου της άκρας δεξιάς στην Ελλάδα της κρίσης επικεντρώθηκε η διάλεξη του φημισμένου ιστορικού Μαρκ Μαζάουερ σε ένα κατάμεστο θέατρο στο Αμερικανικό Κολέγιο Αθηνών.

«Πολλοί πολιτικοί υποτιμούν την άνοδο της και τη θεωρούν παροδικό φαινόμενο. Δεν είναι αλήθεια. Η ελληνική πολιτεία δεν δείχνει σημάδια να καταλαβαίνει τη σοβαρότητα της κατάστασης» τόνισε ο σπουδαίος ιστορικός.

Ο Μαζάουερ ανέλυσε την «αντιφατική» φυσιογνωμία της Χρυσής Αυγής, ξεκαθαρίζοντας ότι έχει «ιδεολογική συγγένεια με τον γερμανικό εθνικοσοσιαλισμό». Υπακούουν, είπε, στη «μυστική φωνή του αίματος» και σε ένα είδος «Φύρερ» που θα βγάλει ασπροπρόσωπο τον «λαό» που επικαλούνται. «Βάλτε στη θέση των μεταναστών τους Εβραίους και θα καταλάβετε την τρομακτική ομοιότητα» είπε.

«Για τη Χρυσή Αυγή είναι η ρίζα όλων των κακών στη χώρα. Η Χρυσή Αυγή υπόσχεται κάτι το οποίο δεν γίνεται: επιστροφή στην αυτάρκεια μετά την αποκήρυξη του χρέους, αλλά ταυτόχρονα υπόσχονται και αμυντική ασφάλεια για τη χώρα, την οποία δεν μπορούν να πληρώσουν».

Αναφερόμενος στην άκρα αριστερά υποστήριξε ότι δεν αποδέχθηκε ποτέ τη μετάβαση στην μεταπολίτευση, θεωρώντας ότι η χώρα παραμένει σε καθεστώς δικτατορίας. Τη χαρακτήρισε, ωστόσο, «ασήμαντη εκλογικά» και «δευτερεύουσα απειλή για τη Δημοκρατία».

«Η κρίση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας σήμερα στην Ελλάδα είναι στ’ αλήθεια σοβαρή» συνέχισε ο Μαζάουερ υπερασπιζόμενος την Μεταπολίτευση ως μια περίοδο επανεκτίμησης συνολικά της πολιτικής αλλά και της ιστορίας στη χώρα μας. «Το θεμελιώδες πρόβλημα είναι η αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος και των εκπροσώπων του» είπε πολλές φορές.>>

Το έργο του 55χρονου Βρετανού ιστορικού ερευνά ιδιαίτερα τα περί της ελληνικής ιστορίας της νεότερης εποχής, της ιστορίας των Βαλκανίων και της ιστορίας του εθνικοσοσιαλιστικού κράτους στην Ευρώπη και των ιδεολογιών στον 20ο αιώνα. Έγινε ιδιαίτερα γνωστός με το βιβλίο του Σκοτεινή ήπειρος

Τα ελληνικού ενδιαφέροντος έργα του είναι:

Η Ελλάδα και η οικονομική κρίση του μεσοπολέμου. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2002

Στην Ελλάδα του Χίτλερ. Η εμπειρία της κατοχής. Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 1994. Βραβείο Fraenkel και Βιβλίο της χρονιάς από τους Longman/History

Θεσσαλονίκη. Πόλη των φαντασμάτων. Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2006

O Aλιεύς

Advertisements

Responses

  1. Δεν ήταν στις προθέσεις μου να παραθέσω εκτενέστερα αποσπάσματα από τις συνεντεύξεις του Μ. Μαζάουερ, κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα. Ηθελα απλώς να επισημάνω το γεγονός της επίσκεψης, δίνοντας, ίσως, την αφορμή στους αναγνώστες να ανατρέξουν στα λεγόμενα ή και στα βιβλία του. Είναι γνωστό ότι ο καλός καθηγητής και δημοσιογράφος κρατάει με νηφαλιότητα τις απαραίτητες αποστάσεις από την Δεξιά και την Αριστερά, προσεγγίζοντας το Ελληνικό ζήτημα με τον τρόπο της Σύγχρονης Ιστορικής Επιστήμης, χωρίς, κατά το δυνατόν, να εισάγει στο έργο του συναισθηματικές διαστάσεις ή προτιμήσεις, όπως συνήθως συμβαίνει – ίσως αναπόφευκτα – με τους Ελληνες ιστορικούς. Τούτο ακριβώς τον καθιστά σπουδαίο και προ πάντων χρήσιμο!
    H, κατά τις προτιμήσεις μας, επιλεκτική παράθεση αποσπασμάτων συνεντεύξεων δεν αναδεικνύει το βάθος, τη σφαιρικότητα και – ξαναλέω – την επίκαιρη χρησιμότητα της σκέψης του Μαζάουερ, όπως αυτή μπορεί να αποκαλυφθεί στον αναγνώστη μέσα από τη μελέτη του συγγραφικού του έργου. Ωστόσο εφόσον ο αγαπητός «Παρατηρητής» παραθέτει απόσπασμα, ευνοικό για την Αριστερά και τον ΣΥΡΙΖΑ, που δεν «το αναφέρει το in.gr», ας δούμε και τι άλλο δήλωσε στον δημοσιογράφο Ηλία Μεγκλίνη στη «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ» 9/2/2013, έτσι για την αποκατάσταση της ισορροπίας:

    «Δεν θεωρώ ότι n άνοδος της Χρυσής Αυγής συσχετίζεται με την άκρα Αριστερά», συνεχίζει ο M. Μαζάουερ. «Οι αιτίες βρίσκονται αλλού και κυρίως στην ακραία απονομιμοποίηση ολόκληρης της πολιτικής τάξης, κατά τη διάρκεια της κρίσης και την επακόλουθη αποδόμηση των επιτευγμάτων της Μεταπολίτευσης. Θα μπορούσαμε να συζητήσουμε αν αυτή n πολιτική τάξη θα έπρεπε να είχε κάνει περισσότερα, στις υπάρχουσες συνθήκες, για να αποκαταστήσει την εκτίμηση του κοινού. Θεωρώ ότι θα μπορούσε και ακόμη υπάρχει αυτή n δυνατότητα. Ακριβώς, όμως, επειδή βρισκόμαστε σε μια νέα και πιο βίαιη φάση του δημόσιου βίου, είναι δύσκολο να αντιμετωπίσει με την-ας πούμε καλοπροαίρετη ανοχή του παρελθόντος, γεγονότα όπως η ρίψη μολότοφ στην αστυνομία ή επιθέσεις σε σπίτια, γραφεία ή καταστήματα.

    «Και εδώ πρέπει να συζητήσουμε όχι μόνο τις πράξεις, αλλά και το ζήτημα της πολιτικής ρητορικής. Για την Αριστερά, υπάρχουν ορισμένα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει. Όταν χρησιμοποιείς τη ρητορική της βίας -ανατροπή της κυβέρνησης, νέο αντάρτικο, επίθεση κατά των συνεργατών/δωσίλογων του κράτους-, δηλαδή φράσεις και μνήμες που πηγάζουν από μια προγενέστερη εποχή, με πραγματικές επαναστάσεις και πραγματικούς πολέμους, εννοείς, όντως, όσα λες; Επιθυμείς πραγματικά τον πόλεμο; Λες σοβαρά ότι αυτό που ζούμε είναι σαν μια δεύτερη Κατοχή; Και αν ναι, είσαι σίγουρος ότι μπορείς να κερδίσεις; Αν δεν τα εννοείς, και αυτό είναι το ουσιώδες ζήτημα, τότε πως μπορείς να μιλάς και να σκέφτεσαι -να σκεφτούμε- πιο εποικοδομητικά για την πιθανότητα ενός πραγματικού και ριζοσπαστικού μετασχηματισμού του καπιταλισμού, που απαιτείται από την κρίση των φορέων εξουσίας και των ιδεών; Κατά την άποψή μου, το να ονειρεύεσαι έναν ηρωικό ρόλο σε ένα νικηφόρο, αυτήν τη φορά, 1917 ή σε ένα νικηφόρο 1944 δεν βοηθάει πολύ και πρέπει να παραδώσουμε αυτές τις χρονολογίες στην Ιστορία, δίχως να συνεχίσουμε να τις χρησιμοποιούμε ως οδηγό στις πράξεις μας».

    Ο Αλιεύς

  2. Και μερικα που ανεφερε ο κ.Μαζαουερ αλλα δεν τα αναφερει το …..in.gr φιλε αλιεα

    «»»»»…. Απειλή για τη δημοκρατία η θεώρηση της Αριστεράς ως «άκρο»

    O Μ. Μαζάουερ είναι καθηγητής του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης (κάτοχος της έδρας Ιστορίας Ira D.Wallach) και διευθυντής του Κέντρου Heyman για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες στο ίδιο πανεπιστήμιο. Το συγγραφικό του έργο καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα θεματικών, από τη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία μέχρι την Ελλάδα των δεκαετιών του 1930 και ’40. Το θέμα της χθεσινής διάλεξής του ήταν “Μια νέα Εποχή των Άκρων; Ιστορικές αντανακλάσεις της παρούσας κρίσης”. Ο Μαρκ Μαζάουερ τόνισε πως το πιο επικίνδυνο φαινόμενο που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η χώρα μας είναι η άνοδος της νεοναζιστικής Χρυσής Αυγής, ενώ τόνισε πως τόσο η Αριστερά όσο και η Άκρα Αριστερά δεν έχουν σχέση με την άνοδο του νεοναζισμού στην Ελλάδα.

    Επεσήμανε πως η θεωρία των άκρων αντλεί την προέλευσή της από την ψυχροπολεμική θεωρία του ολοκληρωτισμού και κατηγόρησε το πολιτικό προσωπικό της κυβέρνησης ότι υποτιμά τον κίνδυνο που ελλοχεύει από την άνοδο της Χρυσής Αυγής. Επιπλέον υπογράμμισε πως το ΠΑΣΟΚ και η Ν.Δ., για μια σειρά λόγους, είναι ανίκανα να οδηγήσουν τη χώρα στην έξοδο από την κρίση, κάτι που μπορεί να κάνει μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, αν υπερβεί τη ρητορική περί “κατοχής”.

    Το επικίνδυνο λάθος στη θεωρία των άκρων

    Μιλώντας για τη θεωρία των άκρων, ο Μ. Μαζάουερ υπογράμμισε πως έλκει την καταγωγή της από τη θεωρία του ολοκληρωτισμού, που αναπτύχθηκε στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, με σκοπό να ταυτίσει τον Χίτλερ με τον υπαρκτό σοσιαλισμό, αγνοώντας τις ιδεολογικές διαφορές των δύο καθεστώτων, όπως είπε χαρακτηριστικά.

    Ανέλυσε εκτενώς την ιδεολογική συγγένεια της Χρυσής Αυγής με τον εθνικοσοσιαλισμό του Χίτλερ, αναδεικνύοντας την εμμονή στη φυλετική καθαρότητα και στο δίκαιο του αίματος και στον εθνικισμό. Τόνισε την αντί-μεταναστευτική και αντισημιτική και αντι-κομμουνιστική της ρητορική, όπως ακριβώς δηλαδή και ο ναζισμός, και πρόσθεσε πως η αντι-κομματική και αντι-μεταπολιτευτική ρητορική, η οποία συμπυκνώνεται στο όραμα για έναν λαό πραγματικό άρχοντα που θα δοξάζει τον Ηγέτη του, δηλαδή τον Φύρερ, συνιστά ευθεία απειλή για τη δημοκρατία.

    Στην αντίπερα όχθη τόνισε πως όλες οι δυνάμεις της ελληνικής Αριστεράς αποδέχονται πλήρως την κοινοβουλευτική δημοκρατία, ενώ ακόμα και οι καταληψίες δεν συνιστούν ανομία. Ακόμα και οι μορφές βίας που έχουν κάνει την εμφάνισή τους από το 2009, όπως οι επιθέσεις με μολότοφ, συνιστούν δευτερεύουσα απειλή για τη δημοκρατία. Κατηγόρησε τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και τη Ν.Δ. ότι ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίστηκαν την κρατική εξουσία συνιστά “αποικισμό” του κράτους και υπογράμμισε πως ο βαθμός διαφθοράς των κομμάτων αυτών είναι τέτοιος που τα καθιστά ανίκανα για οποιαδήποτε σοβαρή μεταρρύθμιση.

    Τόνισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ο μόνος πολιτικός χώρος που έχει σοβαρές επεξεργασίες και προτάσεις για την οικονομική κρίση και συνιστά τη μοναδική πολιτική δύναμη που μπορεί να αποκαταστήσει το κύρος των θεσμών, που έχει πληγεί από τον διεφθαρμένο δικομματισμό.»»»»»»


Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: